KANADER

 

Na nedavnom mimohodu Hrvatske vojske, policije, vatrogasaca i ostalih subjekata od neposredne važnosti za sigurnost hrvatskog naroda dobili smo izravno uvjerenje da kao mala država raspolažemo s respektabilnom tehnikom i obučenim ljudstvom za sve vrste ugroze koja nas može zadesiti.
Vjerujem da je bilo malo onih koji se nisu divili i uživali u svemu onome što je pokazano. I ministar Anušić reče kako nismo sve pokazali, jer neke stvari moraju se čuvati u tajnosti. Neka ima i neka se čuva, zlu ne trebalo.
Da, svi smo nestrpljivo čekali te famozne i dugo očekivane borbene avione, rafale, kao ponos svega onoga što smo kupili. No, oni proletješe na kraju svečanosti brzo kao „šećer na kraju”. Zvuk moćnih motora i skladan let stvorio je u meni osjećaj snage i ponosa što ih imamo, sa željom da za koju godinu nabavimo još barem jednu eskadrilu.
Ipak nisam se mogao oteti dojmu da u koloni prikazanih snaga nepravedno je izostala želja da se vidi i pozdravi neke druge zrakoplove i letjelice. Nećete vjerovati, ali u meni se pojavila žal što nisam usmjerio veću pažnju na Kanadere i njihove pilote, te istinske i svakodnevne borce protiv vatrenih stihija.    
 
Kanaderi i njihovi piloti su to zaslužili !!!
 
 

Hrvatska u ovom trenutku ima 6 kanadera, tipa CL-415. To su nesumnjivo najbolji zrakoplovi za gašenje na svijetu.
Kad govorimo o Kanaderima obični ljudi nemaju predodžbu o njegovoj veličini i mogućnostima koje uz dobre pilote pružaju veliku ako ne i najveću učinkovitost pri gašenju požara. Dug je oko 23 metra, raspon krila 28 metara. Visina mu je oko 10 metara. Pokreću ga dva elisna motora jakosti 2380 KS, a njegove dvije crpke za desetak sekundi napune dva rezervoara zapremine 6200 litara vode. Kroz četiri otvora na trbuhu zrakoplova cjelokupna količina vode istovremeno se ispusti na požarište. Ako se uzme da kanader posjeduje posebni rezervoar s pjenilom koji je stalno u pripremi za razne vrste požara, onda se može zamisliti koliko je to moćno oružje protiv požara. Kanader može u jednom poletu djelovati 3,5 – 4 sata, a jedna posada može raditi na oko dva poleta, s time da je limit 7 sati ili izbacivanje 80 vodenih “bombi” Ovisi što se prije ispuni.
Što još reći o posadi naših kanadera.
Posada se sastoji od trojice ljudi; kapetana, kopilota i tehničkog člana posade. Za vrijeme gašenja to je težak posao, iz više razloga. Koncentracija na požarište i upravljanje zrakoplovom kroz višesatno gašenje je fizički iscrpljujući rad, naročito kad zrakoplov uzima vodu. Tada nastaju jake vibracije što u upravljanju kanaderom stvara fizički napor i vibracije koje znatno narušavaju zdravlje kapetana i kopilota. 
Imajući u vidu da u ljetnim mjesecima i po desetak dana neprekidno posade slijeću, uzimaju vodu i bacaju svoje "bombe" u srce požara i tako osamdesatak bombi dnevno, svakako nije lako i jednostavno. 
Treba reći da su naši piloti kao rijetko koji postali internacionalci kao gasioci. Prije dvije godine kad su bile velike vrućine i veliki požari u Albaniji, Crnoj Gori i Grčkoj solidarno smo pomogli spomenutim državama i posudili kanadere s posadama kao pomoć ugroženom stanovništvu. Za to su od grčke vlade dobili odlikovanja kao najbolji i najsmjeliji piloti kanadera. Rješavali su zadatke koje druge posade nisu mogle riješiti. 
I na kraju evo nekih mjerila to jest plaća pilota kanadera u nekoliko europskih država; Talijanski piloti kanadera imaju plaću 15000 eura, Franuzi 9 tisuća, a Grci 4,5 tisuća. O našim pilotima nemam podataka kolike su im plaće, ali mislim da ni približno nemaju tako velike plaće za tako važan i opasan posao koji rade. 
Zato, uz dužno poštovanje pilotima rafala, iskreno se divim pilotima kanadera. Oni su uvijek borbeno spremni da svakodnevno cijelo ljeto  u brišućem letu ispale na požar barem po 80 "bombi".
 
Možda je ovaj natpis pretenciozan kad sam usporedio kanadere s rafalima. Priznajem da je to naprosto neusporedivo, jer svi oni imaju svoju namjenu i potrebu da ih imamo. Ovo je samo radi onih koji će čitav radni vijek "rudariti" dok će drugi biti u pričuvi i kao takvi neće možda nikad biti upotrebljeni. 
I neka tako ostane.!!!

Primjedbe