GUŠTERICA

 
Na ovim stranicama upoznao sam vas s otrovnim zmijama s kojima se, u vrijeme ljeta, možete sresti na hrvatskim područjima. No, pored zmija možete se sresti s još jednim gmazom, to je gušterica, kojih ima kako raznih veličina tako i različitih boja. 
Odmah treba reći da su posve bezopasne. Iako imaju zube ne ujedaju i nemaju otrov opasan za ljude. 
Gušterica je mali gmaz koji nastanjuje tople predjele uz more i otočje. Djele se uglavnom na tri vrste; primorske, krške i zidne gušterice. 



U zavisnosti od okoliša u kojemu žive imaju različitu boju tijela. Mogu narasti od 8,5 cm (krška) do 25 cm (primorska). 
Hrane se paucima, crvima i glistama, a njeni predatori su zmije i grabežljive ptice. Kreću se pomoću dva para nogu čiji završetci čine pet prstiju. 
Kod Gušterice zanimljivo je spomenuti njen rep. Rep je statusni dio tijela i ima posebnu ulogu u održanju vrste. Naime, gušterici rep ne služi za kretanje nego za pohranu hranjivih tvari i masti. Može ga, ako joj je život u opasnosti, odbaciti, jer će joj u dogledno vrijeme izrasti drugi rep. Problem je samo ako je rep izgubila prije parenja onda će teško naći partnera, jer bez repa pada u dominacijskom redoslijedu. 
No, slabo ishranjena ali oplođena ženka u vremenu polaganja jaja može sama sebi odgristi rep i pojesti ga kako bi imala dovoljno snage za odgoj zdravog potomka.
Samo bih još spomenuo da su gušterice zakonom zaštićene, pa tako možete platiti kaznu i do 2000 KN ako ih ubijate....no nije mi jasno kako zakonodavac može kontrolirati da smo ubili guštericu....ipak je ovo smijurija od zakona....

Zdravi i veseli bili.!
Vaš Ljubomir Topić (Mali Mate)

Primjedbe

  1. Jednom me je na jednom natjecanju iz biologije oduševio učenik koji je kao kućnog ljubimca imao macaklina.
    Kućni macaklin (Hemidactylus turcicus), kod nas poznat pod imenom «tarantela» je noćna životinja nježnog ružičastog tijela prekrivenog sitnim krljuštima koje koži daju bradavičast izgled. Zbog takvog je izgleda kod neprosvijećenog stanovništva izazivala potpuno pogrešno vjerovanje o njegovoj otrovnosti. Međutim, ovo je posve bezopasna životinja, štoviše i neobično korisna, jer se hrani komarcima, paucima, muhama i drugim insektima.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Evo sada će ti sve biti ok. Znam ja da si ti perfekcionistica i da voliš lijepe i uredne stvari, pa sam počistio jedan komentar koji nije bio namjenjen tebi nego meni, a ja mu tragove nisam izbrisao do kraja.
      Ženska posla. Jedna gospođa je pitala mene je li "malena" jedna od mojih gušterica. Ne bi ju prepoznao ali je napisala "gušćerica" umjesto kako se piše. Onda sam se sjetio da smo nekada mi rođeni u Krstaticama svoje djevojke zvali "gušćerica".
      Eto pusa ide......

      Izbriši
    2. Nije mi bitno što gospođa misli, mogu biti i "gušćerica" ali me zanima što ti misliš o malom macaklinu ????

      Izbriši
    3. Što ja mislim o macaklinima. Pa ne mislim ništa. To je gušter ili bolje rečeno gušterice kojih ima više od 140 vrsta. Žive, moglo bi se reći svugdje pa i kod nas u Dalmaciji. Boju tjela mogu promjeniti prema ambijentu u kojemu živi i to je gušter čije porijeklo datira od daleke davnine.
      Inače nisam ljubitelj nikakvih domaćih životinja pa ni macaklina. Eto"gušćerice"moja...

      Izbriši

Objavi komentar