KAKO SE ŽIVJELO

 
U dalekoj prošlosti Krstačani su se bavili izričito stočarstvom, kasnije stočarstvom i ratarstvom. Uzgajala se uglavnom stoka sitnog zuba; koze i ovce. Sijale su se sve vrste žitarica; pšenica, ozimica (raž), ječam, kukuruz, bar, proso, sirak, a u ne tako dalekoj prošlosti sadio se duhan i vinova loza. Od povrća najviše se sadio krumpir, te mrkva, kupus, zelje, blitva, repa, slani grah i leća (sočivica). Voće je većim djelom samoniklo i zastupljeno uglavnom s orahom, bajamom, višnjom, višnjakom i trešnjom.
Zemlja se obrađivala ručno, a kulture su se uzgajale na prirodan način bez pesticida i umjetnih gnojiva. U takvim okolnostima prinosi su bili slabi ili vrlo slabi pa je narod većim djelom godine oskudijevao i gladovao. Izlaz su tražili u nadničarenju po Hercegovini, Primorju i otocima, naročito otoku Hvaru.


U prošlom stoljeću kućni budžet popunjavao se i sezonskim radovima u Slavoniji. Išlo se u jematvu žitarica i šećerne repe. Gradilo se gotovo nije ništa osim državnih objekata, crkve, gusterne, škole i slično. Ako se gradila koja obiteljska kuća gradnja je trajala i po 30 godina. Uglavnom izvori života su bili vezani uz prinos sa zemljišta kojega mnoge obitelji nisu imale dovoljno. Dućana nije bilo, a da ih je i bilo kupovalo bi se samo petrulje za rasvjetu, sol i ništa više. Mnoge obitelji nisu mogle kupiti petrulje pa je jedina rasvjeta bila luč. Luč je inače jelovo drvo natopljeno smolom, koje se skupljalo u ljetnim danima na Biokovi.
Potrebe domaćinstva zadovoljavale su se i čestim razmjenama dobara između Zagore i Primorja. Zagora je nudila Primorcima stoku i poljoprivredne proizvode, a Primorci Zagori su davali ribu, ulje i sol, pa i tekstil.
Doktoru se nije išlo, jer je bio  toliko udaljen da je postojala narodna izreka; „Tko može doći do doktora taj nije bolestan.“
Sve što se proizvelo na zemlji koristilo se i ništa se nije bacalo. Puno se pažnje pridavalo uzgoju životinja, naročito koza i ovaca. Od njihova runa izrađivalo se sve što se tiče odjevnih predmeta. Tkalo se sukno, koje bi se nosilo čak u Hercegovinu u tzv. stupe gdje mu se poboljšavala kvaliteta. Plele su se čarape, rukavice, guće-maje i puloveri. Muškarci su nosili od sukna hlače i kratke kapute-kumparane. Košulja i gaća nije bilo, pa se sukno oblačilo na golo tjelo. Žene, osim pregače, koja se izrađivala tkanjem raznobojne vune, također su nosile suknene haljine-modrne, te jačerme, kojim se pokrivalo leđa od vrata do koljena.
Opanci, kao jedino obuvalo za noge, izrađivali su se od goveđe i svinjske kože. Od ovčje i kozje kože pravile su se takozvane mješine u kojima se prenosilo grožđe i vino. Drvena burila-vučije služila su za prijenos vode. Uglavnom za življenje ili bolje rečeno  preživljavanje najvažnije su bile domaće životinje i ljudski rad. Zanimljivo je spomenuti da su sve odjevne predmete, alate  i pomagala za rad izrađivali samouki seoski majstori i žene.


Sve do druge polovice prošlog stoljeća u Krstaticama se moglo na starijim ljudima vidjeti tamnoplavo sukno. Mušku robu od sukna najduže su nosila dva starija muškarca; Jure Budalić iz Kulice i Markan Lizatović. Ni jedan niti drugi tu tradiciju nisu zadržali radi toga što su bili sirotinja i nisu imali, naprotiv, obojica su bila vrlo imućni i sukno su zadržali iz poštivanja tradicije.
Od žena koje su među zadnjima skinule tradicionalnu odoru bila je Ruže Dujčića. Ona je bila zadnja žena koja je nosila pregaču istkanu u narodnom stilu.
Još i danas na pazaru u Imotskom Marija Jagnjića prodaje zovnice, buzavce i čarape koje je napravila na starinski način. Kupuju se ali ne za svakodnevne potrebe nego kao suvenir i podsjetnik na prošla vremena.
Uglavnom živjeti se moglo jedino uz neizmjerno veliki rad i volju boga da nevrijeme ili suša ne uništi ljetinu.
Može se reći da populacija, u svojoj prošlosti, nikada nije imala značajnih gubitaka nastalih uslijed elementarnih nepogoda, ratova ili bolesti, osim gubitaka u 2. svjetskom ratu u kojemu je svaki petnaesti stanovnik stradao nasilnom smrću.
Također valja spomenuti da je za prvih tridesetak godina 20. stoljeća bila značajna migracija stanovništva u Slavoniju i Srijem, te u prekomorske zemlje Australiju i Argentinu. U tom vremenu više od 120 osoba, uglavnom momaka, za stalno se iselilo i potražilo život u nekom drugom okružju. Postojali su nepisani zakoni po kojima su iz mnogobrojne obitelji odlazili trbuhom za kruhom svi osim jednog, redovito najmlađeg člana, koji je održavao imanje, čuvao starce i ognjište. Rijetki su se vraćali nazad. Trajno su ostajali u tuđini radeći za sebe i svoju novostvorenu obitelj, sjećajući se svojih korijena.
Ovo je bio samo jedan mali presjek života naših predaka. Gotovo sam siguran da je bilo tisuću puta teže i gore stanje, nego je opisano. Zato ovo posvećujem svima onima koji su svojim rukama napravili sve što sada vidimo. Hvala vam dragi pokojnici na svakom postavljenom kamenu, na svakoj iskrčenoj krčini. Hvala vam za sve suze koje ste prolili, za sve patnje koje ste pretrpjeli stvarajući ovo naselje ovakvim kakvo je danas.
Ipak, danas kad nas ima trostruko manje od vremena prvog službenog popisa, Krstatice nikada nisu bile ljepše i urednije. Divota je vidjeti mnoge sinove i unuke rođene u Splitu, Zagrebu i kojekuda drugo kako uređuju i popravljaju djedovinu.
Neizbježna je istina da nas je ostalo malo. Zato se beskrajno veselim svakoj adaptiranoj ili izgrađenoj kući, svakom hladnjaku, telefonu, televizoru, kuhinji i kupatilu, koji se pojave u Krstaticama.
Krstačani, nemojte posustati ! Gradite i uređujte dalje. Vaši nasljednici biti će vam zahvalni.
Neka je s blagoslovom!

Do idućeg puta zdravi i veseli bili. 
Vaš Mali Mate

Primjedbe