PELJEŠKI MOST

 
Kada se nekad putovalo prema Dubrovniku, Pelješcu i Korčuli, negdje na polovici puta između Ploča i Dubrovnika prolazilo se preko teritorija Bosne i Hercegovine. Bila je to nužda koja se nije mogla izbjeći i na praktičan način riješiti. Moralo se proći preko dva granična prelaza i podvrgnuti četiri puta carinskim pregledima.

U vrijeme izvan ljetne sezone i nije se dugo čekalo na obavljanje graničnih formalnosti, ali je svakako bilo frustrirajuće, naročito za stanovnike Republike Hrvatske koji su često putovali u druge dijelove matične zemlja. Prijelaz granice ne bi bio problematičan da se granica nije prelazila dva puta u razmaku od samo nekoliko minuta vožnje autom. Naime, kod mjesta Neuma, Bosanskohercegovačka granica duga je oko 9 kilometara i presijeca Hrvatsku državu i Jadransku magistralu. Zbog toga su postavljene po dvije carinske kontrole na hrvatskoj i bosanskohercegovačkoj strani. Mislim, da se sve to moglo i drugačije regulirati, ali Bosna i Hercegovina nije puno marile za ljudske patnje, koje su u ljetnim mjesecima bile iznad strpljenja putnika. Nije bila rijetkost da se na prolaz čekalo i više sati.

Da bi se izbjeglo nesnosno čekanje na carinske i granične formalnosti, ulaskom Hrvatske u EU, našlo se izuzetno dobro i atraktivno rješenje
.
 

Hrvatska država je uz interes i pomoć EU izgradila most kojim se izbjegava prolaz kroz područje druge države i na taj način olakšala putovanja na spomenute destinacije. Izgrađeni most ima veliko značenje u društvenom i političkom smislu, jer se konačno i zauvijek povezalo „prekinuto“ područje Hrvatske u jednu cjelinu.
I tako je nastalo prekrasno i reprezentativno izdanje “Pelješki most“ koje je u večernjim satima 26. srpnja 2022. godine pušteno u promet.
Pelješki most spada u 5 najdužih mostova u Europi, a o ljepoti građevine sudit će svi oni koji ga budu koristili.
 
Evo nekoliko osnovnih podataka o mostu;
- ukupna dužna mosta je 2404 m,
- visina prolaza ispod mosta iznosi 55 m,
- širina mosta je 21 m,
- najveći raspon između nosača
   mosta je 285 m. 
- u most je ugrađeno oko 70.000 tona željeza i 68.000 kubika betona,
- lokacija mosta je Malostonski zaljev.
- mjesto Komarna povezna je točka s obale, a mjesto Brijesta na Pelješcu,
- projektant mosta je slovenski stručnjak za mostove svijetskog glasa, Marjan Pipenbaher, inženjer građevinarstva
- most je ovješenog tipa sa šest glavnih stupova i 13 raspona duljine od 72 do 285 m
- dubina mora ispod mosta iznosi gotovo stalnih 27 m,
- most je temeljen sa 100 metarskim dugačkim čeličnim cijevima promjera 2 m. Cijevi su ispunjene betonom, te zabijene u morsko dno. Sva oprema izrađena je u Kini i kao takva prevezena specijalnim brodovima na mjesto gradnje.
-   Ukupna cijena izgradnje iznosi 420 milijuna eura, od čega je 85 % ili 357 milijuna eura, bespovratnih sredstava osigurala EU, a 15 % ili 63 milijuna  Republika Hrvatska.
-    Most je izgradila kineska tvrtka China Road and Bridge Corporacion s ponudom od 2 milijarde kuna i rokom izgradnje 36 mjeseci. Izgradnja mosta trajala je od 23. travnja 2018. do 20. srpnja 2022. godine i nije se prekidala zbog poznate Covid pandemije.

Pelješki most pravi je ljepotan među mostovima. On je dragulj Jadrana, koji je svojim izgledom ukrasio ionako prelijepi krajolik na poluotoku i obali. 
 
Puštanjem Pelješkog mosta u promet zaobišao se teritorij Bosne i Hercegovine. Izbjegla se gužve kroz Neum i granične postaje, pa čekanja više neće biti. Svi oni koji krenu prema Dubrovačkom primorju stići će na svoje odredište brže i ugodnije.
I na kraju treba reći da je dobro što je most dobio najprirodnije ime koje mu se moglo dati.
Sretno svima koji ga budu koristili!

Hvala Europskoj uniji i hrvatskoj vladi što su osigurali sredstva za njegovu izgradnju!

Posebno izražavam divljenje i zahvalnost kineskim stručnjacima koji su most gradili.
Također zahvaljujem gospodinu Marjanu Pipenbaheru, inž. građevinarstva, i cijelom slovenskom timu arhitekata i projektanata koji su most osmislili i projektirali.
 
Do idućeg štiva zdravi i veseli bili!
Vaš Ljubomir Topić (Mali Mate)

Primjedbe

Objavi komentar