Kada se nekad putovalo prema Dubrovniku, Pelješcu i Korčuli, negdje na polovici puta između Ploča i Dubrovnika prolazilo se preko teritorija Bosne i Hercegovine. Bila je to nužda koja se nije mogla izbjeći i na praktičan način riješiti. Moralo se proći preko dva granična prelaza i podvrgnuti četiri puta carinskim pregledima.
U vrijeme izvan ljetne sezone i nije se dugo čekalo na obavljanje graničnih formalnosti, ali je svakako bilo frustrirajuće, naročito za stanovnike Republike Hrvatske koji su često putovali u druge dijelove matične zemlja. Prijelaz granice ne bi bio problematičan da se granica nije prelazila dva puta u razmaku od samo nekoliko minuta vožnje autom. Naime, kod mjesta Neuma, Bosanskohercegovačka granica duga je oko 9 kilometara i presijeca Hrvatsku državu i Jadransku magistralu. Zbog toga su postavljene po dvije carinske kontrole na hrvatskoj i bosanskohercegovačkoj strani. Mislim, da se sve to moglo i drugačije regulirati, ali Bosna i Hercegovina nije puno marile za ljudske patnje, koje su u ljetnim mjesecima bile iznad strpljenja putnika. Nije bila rijetkost da se na prolaz čekalo i više sati.
Da bi se izbjeglo nesnosno čekanje na carinske i granične formalnosti, ulaskom Hrvatske u EU, našlo se izuzetno dobro i atraktivno rješenje.
U vrijeme izvan ljetne sezone i nije se dugo čekalo na obavljanje graničnih formalnosti, ali je svakako bilo frustrirajuće, naročito za stanovnike Republike Hrvatske koji su često putovali u druge dijelove matične zemlja. Prijelaz granice ne bi bio problematičan da se granica nije prelazila dva puta u razmaku od samo nekoliko minuta vožnje autom. Naime, kod mjesta Neuma, Bosanskohercegovačka granica duga je oko 9 kilometara i presijeca Hrvatsku državu i Jadransku magistralu. Zbog toga su postavljene po dvije carinske kontrole na hrvatskoj i bosanskohercegovačkoj strani. Mislim, da se sve to moglo i drugačije regulirati, ali Bosna i Hercegovina nije puno marile za ljudske patnje, koje su u ljetnim mjesecima bile iznad strpljenja putnika. Nije bila rijetkost da se na prolaz čekalo i više sati.
Da bi se izbjeglo nesnosno čekanje na carinske i granične formalnosti, ulaskom Hrvatske u EU, našlo se izuzetno dobro i atraktivno rješenje.
Hrvatska država je uz interes i pomoć EU izgradila most kojim se izbjegava prolaz
kroz područje druge države i na taj način olakšala putovanja na spomenute
destinacije. Izgrađeni most ima veliko značenje u društvenom i političkom
smislu, jer se konačno i zauvijek povezalo „prekinuto“ područje Hrvatske
u jednu cjelinu.
I tako je nastalo prekrasno i reprezentativno
izdanje “Pelješki most“ koje je u večernjim satima 26. srpnja 2022. godine
pušteno u promet.
Pelješki most spada u 5 najdužih mostova u Europi, a o
ljepoti građevine sudit će svi oni koji ga budu koristili.
Evo nekoliko osnovnih podataka o mostu;
- ukupna dužna mosta 2404 m,
-
visina prolaza ispod mosta 55 m,
-
širina mosta 21 m,
-
najveći raspon između nosača mosta 285 m.
-
u most je ugrađeno oko 70.000 tona željeza i
68.000 kubika betona,
-
lokacija mosta Malostonski zaljev.
-
mjesto Komarna je povezna točka s obale, a
mjesto Brijesta na Pelješcu,
-
projektant mosta je slovenski stručnjak za mostove svijetskog glasa, Marjan
Pipenbaher, inženjer građevinarstva
-
most je ovješenog tipa sa šest glavnih stupova i
13 raspona duljine od 72 do 285 m
-
dubina mora ispod mosta iznosi gotovo stalnih 27
m,
-
most je temeljen na 100 metara dugačkim čeličnim
cijevima promjera 2 m, ispunjenih betonom, te zabijenim u morsko dno. Cijevi su
i druga oprema izrađeni u Kini i prevezeni specijalnim brodovima ma mjesto
gradnje.
- Ukupna cijena koštanja iznosi 420 milijuna eura, od
čega je 85 % ili 357 milijuna eura, bespovratnih sredstava osigurala EU, a 15 % ili
63 milijuna Republika Hrvatska.
- Most je izgradila kineska tvrtka China Road and
Bridge Corporacion s ponudom od 2 milijarde kuna i rokom izgradnje 36 mjeseci. Izgradnja mosta trajala je od 23. travnja 2018. do 20. srpnja 2022. godine i nije se prekidala zbog poznate Covid pandemije.
Za mene je Pelješki most pravi ljepotan među mostovima. On je dragulj Jadrana, koji je svojim izgledom ukrasio ionako prelijepi krajolik na poluotoku
i obali.
Puštanjem Pelješkog mosta u promet zaobišao se teritorij
Bosne i Hercegovine. Izbjegla se gužve kroz Neum i granične postaje, pa
čekanja više neće biti. Svi oni koji krenu prema Dubrovačkom primorju stići će na
svoje odredište brže i ugodnije.
I na kraju treba reći da je dobro što je most dobio najprirodnije ime koje mu se
moglo dati.
Sretno svima koji ga budu koristili!
Hvala Europskoj uniji i hrvatskoj vladi što su osigurali sredstva za njegovu izgradnju!
Posebno izražavam divljenje i zahvalnost kineskim stručnjacima koji su most gradili.
Također zahvaljujem gospodinu Marjanu Pipenbaheru, inž. građevinarstva, i cijelom slovenskom timu arhitekata i projektanata koji su most osmislili i projektirali.
Do idućeg štiva zdravi i veseli bili!
Vaš Ljubomir Topić (Mali Mate)
Vaš Ljubomir Topić (Mali Mate)
Odlično!
OdgovoriIzbrišiI ja mislim da je odličan.Bili smo Veca i ja i bili smo oduševljeni---
Izbriši