Da i
najstarijim seljanima postavim pitanje; u kakvoj su vezi stara kruška u
Jurinu vrtlu na Vlaci i kip Gospe od zdravlja u kapelici kod župnog
dvora, sigurno bi mislili da sam lud. Šta ih veže znali bi odgovoriti
samo oni ljudi kojima je jedno i drugo služilo za njihove potrebe. Kako
nitko od njih nije više živ odgovor možete saznati jedino ako pročitate
ovu prču.
Negdje
potkraj 1940. godine, kada su zidarski radovi na župnoj kući u izgradnji završeni,
Ivanić i Ljubić Račin pogodili su sa Crkvenim odborom uraditi cijelu
stolariju. Pored toga što su bili dobri prijatelji nikada nisu
razgovarali o vjerskim i političkim opredjeljenjima, a niti o teškom
vremenu koje je nagovještavalo neizbježni rat.
Svakodnevno,
u vrijeme ručka, otišli bi svojim kućama i nakon nekog vremena se
vratili i nastavili dalje raditi. Jednoga dana vraćajući se s ručka
Ivanić zatekne Ljubića u kapelici Gospe od zdravlja kako čita nekakve
papire. Bio se toliko zanio čitanjem da nije ni na ručak otišao, ali čim
je osjetio korake da mu se netko približava počeo je užurbano papire
gurati pod haljinu Gospina kipa.
Iako
je Ivanić bio radoznao nije ga pitao što je čitao i zašto papire skriva
pod haljinu Gospina kipa. Vjerovao je u prijateljstvo s Ljubićem i bio
siguran kako će on naći vrijeme i način kada će mu sve ispričati i reći o
čemu se radi.
Nije
prošlo puno vremena Ljubić je ispričao Ivaniću sve. Uglavnom rekao mu je
da je on od davna partijski aktivist, te da duže vrijeme surađuje s
aktivistima i španjolskim borcima iz Poljica i Krivodola. O materijalima,
rekao je da se u njima poziva radništvo i seljaštvo na otpor Kralju i
jugoslavenskoj vladi koji se spremaju udružiti u fašistički pakt s
Hitlerom i Musolinijem, te započeti rat. Izvor sadržaja materijala nije
bio poznat, ali po načinu pisanja mirisao je na ruske izvore.
Objasnio
mu je također da su materijali tajnog karaktera pa je za to iskoristio
kapelicu i Gospin kip kao mjesto na kojemu će biti stalno
dostupni, a opet dobro skriveni. Bio je siguran da ih tamo nitko neće
tražiti. Pogodnost skrivanja materijala ispod haljine Gospina kipa bila
je i ta što je kapelica bila stalno otvorena pa je kao takva bila i
nepoznatom dostavljaču-kuriru dostupna u svako doba. Kurir je materijale
mogao nesmetano ostaviti, a da se pri tome s nikim ne sretne.
Materijale su počeli naizmjenično čitati, tako što bi jedan radio, a drugi bi u kapelici čitao.
Kada
bi Ljubić i Ivanić materijale proučili, jednom u mjesecu sastajali su se
s drugim krstačkim istomišljenicima; Pipalovac, Špikić, Poprd, Žuti,
Ikara, Ljubić Pandelić, Pere Kljunić i još nekolicina drugih. Na
kružocima upoznavali su se i razrađivali materijale, te uz slobodu
komentara razvijali vlastita mišljenja.
Sastanke su održavali na mjestu zvanom Vlaka, u Jurinu vrtu, ispod još uvijek živuće divlje kruške. Umjesto da odaberu tajnovito mjesto skriveno kamenjem i šumom oni izabraše mjesto na osami i na izrazitoj čistini. Za takav odabir bilo je razloga. Odatle je vanredno dobra preglednost svih seoskih komunikacija. Lukavo izabrano mjesto pružalo im je maksimalnu sigurnost s kojega su vrlo lako mogli kontrolirati bilo koga tko bi im se približio. Prema pričanju nisu se bojali domaćih ljudi. Opasnost je vrebala od žandara i Kralju odanih žbira.
Ipak
jednom prilikom u Jurinu vrtu ih je iznenadio Ćosa. Čovjek se vraćao iz
lova pa iz čiste radoznalosti navratio pod krušku da vidi tko to
razgovara. S ljudima se pozdravio, malo popričao i otišao svojim poslom.
Ćosa, ustaški rojnik, za cijelo vrijeme rata bio je u ustašama i javno
nosio ustašku odoru, no nikoga od onih koje je sreo pod kruškom nije
izdao ili progonio. Nisu ni oni njega. Ljudi se pomagali na način koji
je bio za njih najbolji.
Po
završetku rata nova vlast Ćosu nikada nije dirala ili mu spočitavala
ustaštvo, vjerojatno i zaslugom nekih koje je sreo pod divljom kruškom.
Do kraja života živio je jednako teško kao i svi njegovi suseljani koje
je zatekao ispod kruške na ilegalnom sastanku.
Svi
učesnici, zajedno sa Ćosom, doživjeli su duboku starost. Umrli su
prirodnom smrću, osim Poprda. Njega su ustaše uhvatili i nakon
višednevnog mučenja ubili u vlastitoj konobi. Tražili su da im otkrije s
kime je povezan. Pored svih muka i zvjerske torture nije otkrio niti
jednog od njih. Kolike je muke podnio najbolje su pokazale vidljive rane
koje su nađene na mrtvom tijelu. Odrezali su mu uši i jezik, iskopali
oči, a sjekirom mu je bio odsječen dio glave. Za cijelo vrijeme mučenja i
torture žena i kćer Nevenka bile su zatvorene na tavanu iznad konobe i
tako morale slušati strašne krikove i jauke nesretnog muža i oca.
Zakopali su ga, na očigled žene i nejake kćeri na vrtu ispred kuće s objašnjenjem da mu nije mjesto u katoličkom groblju.
Tek
kada su seoski psi počeli, zbog smrada, kopati zemlju oko mjesta gdje je
bio pokopan, bio je prenesen i sahranjen u krstačko groblje.
Poslije
Poprdove smrti, vjerojatno zbog straha, Pipalovac, Špikić i neki drugi
ostavili su se politike i nisu više dolazili na sastanke. Ljubić, kao
prvi i jedini organizator ćelije pokupio je obitelj i pobjegao u
Srijem, u Kukujevce, gdje je ostao do poslije rata. Ivanić, Ikara,
Ljubić Pandelić i neki drugi morali su se skloniti pa su otišli u
partizane, a jedino je Žuti ostao na terenu skupljajući hranu i druge
potrebe za biokovske partizane.
Davno
iza rata, Kate Sokol, sestra krstačkog župnika don Jure Sokola, koja je
do udaje živjela s bratom, pričala je da je slučajno otkrila skrivene
papire. Kate je za papire rekla bratu don Juri.
Kako su Ivanić i don Jure bili veliki prijatelji ovaj mu povjeri šta je Kate našla. Ivanić mu je ispričao čiji su materijali i tko ih krije u kapelici. Također dogovorili su se da don Jure Ljubića, šale radi, zaplaši i ucijeni. Ucjena je glasila; ako ćeš materijale i dalje skrivati u kapelici, moraš na njoj popraviti krov, jer je prokišnjavao. Tek negdje 1949. godine, kada mu nije prijetila nikakva opasnost, Ljubić je kapelicu popravio besplatno, a da i nije znao da mu je to namjestio Ivanić i don Jure Sokol.
Kako su Ivanić i don Jure bili veliki prijatelji ovaj mu povjeri šta je Kate našla. Ivanić mu je ispričao čiji su materijali i tko ih krije u kapelici. Također dogovorili su se da don Jure Ljubića, šale radi, zaplaši i ucijeni. Ucjena je glasila; ako ćeš materijale i dalje skrivati u kapelici, moraš na njoj popraviti krov, jer je prokišnjavao. Tek negdje 1949. godine, kada mu nije prijetila nikakva opasnost, Ljubić je kapelicu popravio besplatno, a da i nije znao da mu je to namjestio Ivanić i don Jure Sokol.
Eto tako su stara divlja kruška u Jurinu vrtu i kip Gospe od zdravlja u župnoj kapelici imale međusobnu poveznicu.
Do idućeg pisma zdravi i veseli bili
Vaš Mali Mate
Primjedbe
Objavi komentar